onsdag, juni 29, 2011

FINALLY, HÄR KOMMER SVAREN!

har du några favoritbloggar?
inte alla vet att jag är en inredningsnörd. jag spenderar alltså rätt mycket tid på diverse inredningsbloggar, typ: violaSometimesseventy treezilverblauwgreen is the new black och fine little day. jag följer knappt några bloggar om andras liv, bara väldigt sporadiskt. jag vet inte varför, folk har ju så mycket att dela med sig av. på skunktiden läste jag massor dagböcker där, och det var sjukt roligt. men, jag brukar läsa elinas blogg. himla bra!

vem/vad inspireras du av?
eh oj, skulle vilja ha bästa svaret här, typ random god/superbra/eller cool människa, men det har jag inte. eller jag kan inte komma på någon såhär direkt, det kanske kommer till mig. någonting jag gillar hos folk däremot är folk som har en förmåga att bara gå in och vara naturliga och trevliga emot alla som dom träffar och som får alla att känna sig välkomna. kanske just för att jag ser det som en brist hos mig själv, men det är för att jag hellre lyssnar än pratar. (speciellt om det är i gäng där alla redan känner vaandra men man själv är ny och dom ba "asså kommer ni ihåg den gången blablabla hahaha!" och alla skrattar och man ba "ja jävlar det var roliga tider!". en del gör så. man ba "eeeh, freak!". vill ej vara ett sånt freak själv, håller hellre tyst.)

ad gör du helst en fredag/lördagkväll?
jag skulle vilja säga att jag helst gör det som jag mest gör nu, dvs sitta hemma och typ glömma bort att det ens är helg, men det är ju inte sant. för egentligen så skulle jag vilja kunna dricka öl i gräset i solen, lyssna på musik från någon skränig bandare för att sen gå på klubb, dansa mig svettig, gå och nattbada för att sen komma hem på morgonen mycket tröttare men sjukt gladare. lite som när vi var på maskinen på strand förra året.
sen finns det såklart kvällar då jag helst vill vara just hemma och ha fredagsmys eller lördagshäng, det är mest att jag har gjort den grejen hela vintern. ibland kan man bara känna OMG! men händ nåt nån gång då! lite så känner jag nu.















vad är det bästa med att ha barn? kläm i med valfri klyscha. men for real, jag skulle vilja säga allt, för det är typ allt. till och med när det är dåligt så är det bra även om det kanske inte är den känslan man har just då när det är dåligt. 
man får liksom så sjukt mycket.



vad har du för tankar om framtiden?
lever liksom dagarna lite dag för dag just nu så jag tänker inte så långt fram. oftast har jag glömt vad jag gjorde för en vecka sen, skyller det på att jag ammar och att man blir sjukt virrig då (hittar man saker på fel ställen här hemma så vet man att det är jag som har varit i farten). så, framtiden känns oviss. jag hoppas såklart på att jag kommer att vara klar med min utbildning, och att jag får jobba med det jag vill. kanske kommer jag att gifta mig, skaffa hus och djur, man vet aldrig. fler barn blir det i alla fall inte!

jobbar du nåt? om inte vad skulle du vilja jobba med/utbilda dig till?
nu är jag ju mammaledig, och när jag inte är det längre så kommer jag fortsätta min konditorutbildning. jag har många saker som jag skulle vilja testa på förutom det, typ lära mig sy bättre (läs: lära mig sy och ha tålamod och kunskap att göra det bra), florist verkar sjukt värt, även trädgårdsmästare. jobba med expo vore också kul. men, konditor är grejen just nu.

vad ska du göra i sommar?
håller på att planera en resa med krister och tuva till köpenhamn. det kanske verkar taskigt att inte ta med alla barnen men tuva måste liksom hänga med och dom andra kommer att vara hos sina pappor då. 
lite tid kommer vi att spendera i linköping ute på landet hos barnens mormor och morfar. inga direkta jätteplaner, det får vänta till nästa sommar när tuva har blivit äldre. vi har ju ändå turen att bo i stockholm, här har man ju nära till värda saker för barnen typ grönan och junibacken och sånt utan att behöva åka speciellt långt.
och förhoppningsvis så ska jag hinna göra någonting för bara mig också.

har du alltid haft den här stilen eller gått igenom andra faser/stilar? "bildbevis"?
haha nej! om man tar typ från högstadiet då det typ börjar räknas så var jag först fjortis, sen tröttnade jag och "blev" punkare istället. men, det var ingen fas, det hängde kvar, jag bara utvecklande min musiksmak och stil lite varje år. började lyssna på hardcore, sen emo, sen screamo, sen postrock. lyssnade på indie, hängde på popklubb samtidigt som jag lyssnade på punk och hängde på punkspelningar. iallafall, musik har liksom satt lite standarden på min stil. 
önskar att jag hade ägt en digitalkamera under alla dom här åren, det har jag tyvärr inte, men några bilder finns det. från punkåren finns det många foton men inga inscannade, men tänk typ liten tjej med stort hår i alla möjliga färger, bäst tyckte jag om att ha håret chockrosa och så svarta kläder och lite nitar. Har inte så många helbilder på mig, så det blir mest frisyrer och färger.




har du många nära vänner?
det har jag inte, men dom jag har vet jag att jag kommer att ha hela livet. 
jag har aldrig haft många nära vänner, jag har haft många vänner och många som jag har hängt med varje dag. 
men för mig är en nära vän en sån som man inte behöver träffa jämt men när man ses igen så är allt som vanligt. lite som ens familj liksom.

som anna, henne har jag känt sen jag var 10år.


favoritfilmer? favoritband?
hej sjukt svåra fråga! mina favoriter varierar efter perioder i mitt liv men här är några:
filmer: wes anderson, typ alla hans filmer. gillar skräckfilm sjukt mycket också.

den här är också värd.

musik: håkan och efter way out west-spelningen så om möjligt ännu mer.
på spotify heter jag monovsstereo, där är det lite lättare att få koll på min musiksmak, den är ganska bred. anders säger att jag bara lyssnar på r'n'b, han menar egentligen hiphop, men vad vet han, han lyssnar ju bara på bröl.

jag minns när du och tvillingarnas pappa gjorde slut, och jag blev så varm i själen över att man kan göra slut och fortfarande vara vänner och fortfarande älska varandra, som du själv skrev. men nu har jag ju förstått att ni är allt annat än vänner och det är förmodligen en jättekänslig fråga att ställa, hur det blev så, så jag förstår om du hoppar över den. men jag frågar ändå. ha det så fint!
när jag och joel separerade så var det början på en lång ny tid för oss. i början försökte vi att vara vänner och det gick från och till. vi bråkade en hel del, men vi blev alltid sams. på våren var det rätt mycket, så vi gick till familjerådgivningen för att lära oss att samarbeta lättare. och det funkade, ett tag. under vår första sommar isär så hade vi inte så mycket kontakt förutom den sedvanliga hämta/lämna-kontakten. joel hade ju ett nytt förhållande, och att börja ett förhållande samtidigt som man avslutar ett annat är allt annat än lätt. 
förra vintern gjorde vi väl något tafatt försök att bli vänner, men det gick sådär. efter det har vi i princip ingen kontakt, eller den kontakten vi behöver ha i och med att vi har barn tillsammans.
det är klart att jag önskar att det hade varit annorlunda, inte att vi hade varit bästa vänner, men att vi hade haft en mer normal relation för love och arvid skull. någon gång kanske vi kommer dit, men just nu är det bara bäst att ha det såhär för att ge allt den tid som det aldrig fick. 

Hur kom du på alla dina barns namn? :) 
love och arvid var det joel som kom på. jag gillade inte alls arvid från början, jag tänkte bara på en i min gamla klass och ba OHNOES! sen när barnen föddes så kändes det bättre. då var han ju min arvid liksom, och ingen annan.
sigge kom jag på. jag har alltid tyckt att det har varit sjukt gulligt. jag funderade ett tag på att döpa honom till sixten, och bara kalla honom sigge men om han ändå ska kallas för sigge så kan han ju lika gärna heta det.
tuva kom krister på, jag hade typ inte ett enda tjejnamn. eller jo agnes, och det heter tuva i mellannamn nu. 

du verkar baka och laga mycket. vilka är dina favoriträtter? och vilka rätter äter du också oftast till vardags med barnen? 
love och arvids bästa maträtter är lasagne, quesadillas, hemmagjorda hamburgare och tacos. med andra ord, saker med mycket köttfärs och ost. sigge är vegetarian, hans bästa grej är lätt pasta. skulle han få välja så skulle han bara få äta pasta och keso. 
jag gillar att laga mat och jag försöker få barnen att testa nya grejer, gillar dom det inte så vet man det och gillar dom det så är det ju bara win. min bästa matblogg är blod, svett och svartpeppar, hittar massor inspiration där och så är den funny att läsa också, inte bara typ "häll riset i vattnet, koka upp".
just nu har jag ingen speciell favoriträtt, jag tappar typ aptiten så fort det blir lite varmt ute. jag äter dessutom sjukt mycket godis nu = dämpar hungern = sjukt smart.. 
men snart blir det ändring här hemma hoppas jag. ska i alla fall försöka, har ju nämligen beställt en bok som ska bli räddningen. 

Hur går det med konditorskol-drömmen? 
jag började men slutade. kommer att börja sen igen och då kommer jag inte att bli gravid mitt upp i allt.

Vad ska du göra imorgon?
imorgon ska jag hämta hem love och arvid och leka med dom! (leka = spela ds och så hejar dom på mig)

Vad gillar du Nick Cave?
en gång gjorde nick cave en låt om roses och blabla. den spelades jämt på musikkanalerna på den tiden då 1. jag hade fler kanaler än 1,2 och 4an samt 2. musikkanalerna fortfarande visade musikvideor. *heh gammal*
hur som helst så HATADE jag den låten och det var typ första gången jag kom i kontakt med nick cave så jag gav mig aldrig på att lyssna på nick cave. jag kanske borde ha gjort det, menatte, jag är långsint.
jag är mer pepp på nick drake (och det har jag superklasse att tacka för, heh gammal igen).

Vad gillar du Buffy, du gillar Buffy eller hur eller hur? 
klart jag gillar buffy. har för mig att det sändes en hel del när jag hade sjukt mycket mindre att göra på dagarna (läs: inga barn), först tyckte jag att det var lite lamt men efter ett par veckor så blev jag hooked. onda vampyrer och cool tjej som slåss mot dom = win!

jag har följt din blogg sen skunkdagbokstiden, tycker att du är en superhjälte!
jag undrar hur du förhåller dig till idén om att man ska ha det väldigt ordnat för sig innan man får barn. ekonomiskt, bostadsmässigt etc. jag längtar efter barn typ jämt men är rädd för att vi ska hamna på gatan, ungefär. några ord till pepp? eller är det helt enkelt bättre att vänta tills man har det mer ordnat för sig? med stockholms bostadssituation är det ju inte konstigt att genomsnittsförstföderskan här är typ 40. jag antar att min fråga kan sammanfattas: hur får du det att gå ihop? mvh vilse i pannkakan -86.
 
den enda tryggheten som jag har haft sen jag blev mamma är att jag har ett förstahandskontrakt. 
jag pluggade när jag väntade love och arvid, och sen dess har jag väl varit mer eller mindre mammaledig. har haft ett par jobb och pluggat lite under dom här åren också, men jag har inte haft så himla mycket pengar. vi har klarat oss, men vi har inte haft pengar till typ utlandsresor och en massa fancy grejer. det har inte varit viktigt för mig heller, så det beror väl på vilken standard man vill ha.
jag tror inte att jag hade varit lyckligare om jag hade väntat, för egentligen tror jag inte att det finns någon "rätt tid" att skaffa barn. vill man ha barn så klarar man nog det sjukt bra. tycker man att en plattskärmstv är sjukt viktigt att ha så kanske man ska skaffa det istället för ett barn. vad vet jag, jag har aldrig haft det ordnat.

vart står du politiskt? Har feminism spelat någon roll när det kommer till uppfostran av dina barn? 
ett tag kallade jag mig för anarkist, ett tag utomparlamentarisk i helhet. i senaste valet röstade jag på fi. 
det har spelat väldigt stor roll. att man får leka med vad man vill och att man får ha på sig vilka färger man vill oavsett om man är kille eller tjej är väl typ där jag har börjat. att förklara feminism ingående för en som precis har fyllt fyra år känns inte så givande dock, jag är nöjd så länge dom förstår att alla har lika värde.

varför heter din blogg "Stay gold, ponyboy?" 
titeln är efter en get up kids låt som jag lyssnade på massor förr. eller ja, jag lyssnade helt enkelt mycket på get up kids överlag, men den låten är speciell för mig.

har du planer på fler tatueringar?
gud ja, det har mest inte blivit några nya på grund av pengabrist. och så får man ju inte tatuera sig när man är preggo, och det har jag ju varit en del under dom senaste åren. hur som helst, nästa gång jag tatuerar mig så blir det nog på benen.

och en skum fråga kanske men följt dig lite under en tid när du mådde dåligt..har du haft problem med depression, ätstörningar och sånt? 
nej ätstörningar har jag aldrig haft. jag har däremot haft en rätt kass självbild, och tyckt att jag har varit tjock trots att jag verkligen inte har varit det. det handlar ju mer om dåligt självförtroende än om ätstörningar dock.
deprimerad har jag varit, jag har ju ändå gått igenom rätt så mycket dom senaste åren, har väl haft någon form av personlig kris, någon inom vården hade nog ha kallat det så i alla fall. jag har varit deprimerad från och till tidigare också, men 2009 går nog till historien som det sämsta året trots att det hände fina saker då också.

Senaste bästa filmen?
Paper heart. 

Senaste bästa boken?
Norwegian wood av Haruki Murakami. 

Vart skulle du vilja resa om du fick välja valfritt land?
skulle vilja skriva något exotiskt land, typ tibet, men jag vill verkligen åka till usa. jag kan inte riktigt motivera det heller, det bara är så. ingen specifik stad, helst skulle jag vilja resa runt.

Var hittar du alla fantastiska kläder till dina barn?
det är typ en jätteblandning av ärvda kläder, kläder som jag har hittat på second hand och nytt.
love och arvid har blivit svåra att klä nu för det ska tyckas till om så himla mycket och jag är "inte cool" så jag får inte riktigt bestämma som jag vill längre, men dom har bra smak, så det känns ändå okej. lite tråkigt att vara så himla ocool bara.
jag gillar i alla fall mini rodini och affärer som uni.

vart köper DU alla dina snygga kläder?
på weekday och monki mest. köper en del på second hand till mig också, så blandar jag med lite h&m, lite internet och lite random butiker här och där. 
min stil just nu är svarta stora tröjor, cheap monday-jeans och låga vans. inte så mycket stil alltså, mest bara väldigt bekvämt. 







1 kommentar:

Asplövspuls sa...

ÅH! så himla fint att du skriver om BÄSTA KVÄLLEN NÅGONSIN!! hoppas att vi kan göra om det någon gång. Fan, det var så himla KUL! 1000% kul!!