onsdag, oktober 05, 2011

BEHÖVER VENTILERA

vi lever liksom i ett land, där många pratar om välfärd. vad just den här välfärden är, är för mig lite oklart. det finns inga "klasser" i vårt land, det är förlegat. och vem säger det? folk med pengar. såklart.
idag satt jag och läste på we are the 99 percent. så sjukt bra sida.

och igår på facebook började folk posta en video på en 12åring som blir "omhändertagen". jag och krister tittade tillsammans och båda två reagerade på samma sätt, helt klart övervåld, utan tvekan. nu handlade det tydligen om att åka mellan tåg. igår skrevs det att han hade plankat. jag vet inte. det borde inte spela någon roll.

men det var kommentarerna som gjorde mig nästan mest upprörd. hur folk tycker att han faktiskt förtjänar det. att det är ett rimligt "straff" om man har gjort något som man inte får. han sparkar ju faktiskt vakten också, så himla ont han måste få av en 12årig killes spark (som dessutom har armen vriden i en sjukt onaturlig vinkel, han kunde säkert ta i massor i det läget..), vakten alltså. ajaj, buhu.

det är liksom som att dom här personerna som tycker att det är helt befogat aldrig har gjort något olagligt. det är sjukt många saker som är olagligt som personer inte ens tänker på. att gå mot röd gubbe, att slänga skräp på marken. man får böter om man parkerar sin bil fel. men visst, vi kan ju alltid ha ett samhälle där någon springer fram med en batong och sätter handfängsel på en om kastar skräp på marken. "har man gjort fel så har man!"
att se ett större perspektiv, någon?

det är sant, världen är uppochner.

Inga kommentarer: