lördag, februari 18, 2012

WON'T SOMEBODY PLEASE THINK OF THE CHILDREN!?!

jag tänkte inte ta upp det här först men jag har liksom börjat lacka lite på hur alla arga upprörda motståndare vrider det här, hur meningar som "hen, det betyder ju höna! är våra barn hönor nu helt plötsligt!?"



hen. ordet som ska göra barn "könsförvirrade". ordet som ska ta snoppar och snippor från våra barn och till slut vet dom inte vilka dom är, alla blir könlösa och HUR ska vi kunna fortplanta oss i framtiden om vi har barn som inte vet vad som är kvinnligt och manligt. gaah!

och sådär låter det. "varför tänker ingen på våra stackars barn!".

jag tycker att hen är superbra. alla känner inte att dom kan identifiera sig med ett kön eller med den könsroll som tilldelas från födseln. eller så tycker man helt enkelt inte att kön är så himla viktigt. och diskussionen borde inte bara handla om vad som händer på förskolan om man säger hen istället för han eller hon. hen är mer än så.

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag kan framförallt tycka att en viktig aspekt i diskussionen är väl att långt ifrån alla förespråkar att HEN helst ska utrota HAN och hon.
allra främst kan det vara viktigt att använda i sammanhang då man inte vet vad en person har för kön (då man tex pratar om en person från en viss yrkesgrupp, en förälder, någons kompis) för att inte skapa könsbundna förväntningar hos barnen. att hålla frågan om någons kön öppen tills dess att de själva får definera (eller inte) vilken könskategori (om ens någon) de tycker personen tillhör.

perta sa...

det tänkte jag inte ens på när jag skrev!
jag tycker att hen är ett bra komplement till hon och han.

Anonym sa...

Jag tror att jag tycker att det känns lite ansträngt att säga hen tillnågon som Själv tex ser sig som en hon, och uppenbart är en kvinna. Och jag tror lite att det är det många fasar över. Detär ju lilksom inte ett problem i sig att det finns hon/han. Men det har saknas ett hen, för situatiner då man inte vet könet eller inte känner sig hemma i hon/han. Easy peasy!