torsdag, september 20, 2012

Morotsbröd


För några dagar sen så bakade jag morotsbröd. Jag har kommit in i en fas då jag liksom aldrig vill sluta baka. Bröd har tidigare varit lite av min största fiende. Lite för att jag är otålig och då är det tråkigt att vänta ett bröd som ska jäsa. Och lite för att bröd som jag har testat baka låter sjukt goda och sen är dom mest blaha när dom är klara. Aaanyways. Det här morotsbrödet är två recept från början. Jag tog det som jag tyckte bäst om från båda och testade helt enkelt. Det blev så himla gott, så därför bjuckar jag på receptet!

Du behöver:

1 stor finriven morot
50 g smält smör
5 dl mjölk
50 g jäst
12-13 dl dinkelmjöl
ca en tesked flingsalt
2 msk honung

1 ägg
något att ha på, jag tog vallmofrön

Smält smöret och häll i mjölken, honungen, saltet och den rivna moroten i kastrullen. Värm tills det är fingervarmt. Smula jästen i en bunke och häll över lite av mjölkblandningen. Rör runt tills jästen smälter och häll över resten. Tillsätt mjölet och arbeta ihop till en slät och blank deg. Jäs i en timma.

Lägg degen på ett mjölat bakbord och dela den i tre delar. Dela varje del i mindre delar, jag går lite på känn. Ibland vill jag ha större bullar, ibland mindre. Det är det fina med det hela, man kan välja helt själv utan att det blir fel! Rulla bollarna och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa 30 minuter till under bakduk. Värm under tiden ugnen till 225 grader.

När brödet har jäst klart så är det dags att pensla med ägget. Knäck ägget i en liten skål, vispa runt med en gaffel och pensla bullarna. Strö över toppingen. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. När dom är klara så låter jag mina svalna under bakduk, då blir dom liksom fluffiga. Som att äta mjuka goda moln.

Den här degen ger ca 30-35 bullar, beroende på hur stora man väljer att göra dom såklart. Jag gjorde mellanstora och då blev det ca 24 stycken. Om man nu inte vill äta upp alla på en gång (risken finns) så går det superbra att frysa in. Jag brukar typ alltid göra det, för det blir godast så.

Inga kommentarer: