måndag, oktober 29, 2012

Hjälp oss!

Vad kan man hitta på med barn, 1 och 3 år gamla, när man inte känner sig hurtig nog att ge sig ut i regn/storm? När det regnar åt sidan så tänker jag att det visst finns dåliga väder och inte bara dåliga kläder.

Hursomhelst, trolldeg äter dom upp. Rita tycker dom är kul, men inte hela dagen-kul. En koja har vi också gjort. Jag tänker pyssel, för det känns roligt för mig också, men jag kommer på cirka noll saker att pyssla med som båda skulle gilla. Om någon sitter inne på bra pysseltips så dela gärna med er!



Roa oss!

9 kommentarer:

malin sa...

Nu har ju jag noll barn och således näst intill noll erfarenhet av barn, men vad jag gillade allra mest på dagis och fortfarande kommer ihåg sisådär 20 år senare är:

1) Makaron-konst och halsband. Bara måla på makaroner och sedan antingen trä på tråd eller klistra fast på papper.

2) Fönsterdekorationer. På 90-talet hade vi ingen flashig fönsterfärg utan fick smälta vanliga vaxkritor på bakplåtspapper med en varm plåt under. Och sen när det stelnat upp i fönstret med häftmassa. Kanske inte är så lämpligt för små barn, i och för sig. Men kul var det. Till och med så kul att jag gjort om det själv i vuxen ålder. Heh..

3) ALLT som hade att göra med utklädningsgrejer. Absolut bästa var att få måla sin egna papier mache-mask.

A sa...

Mina barn är ju i typ samma ålder som din. De gillar sånadär... jumbopärlor, eller ploppar med en pinne som man sätter på en bricka med massa små hål i. De stoppar dem faktiskt inte i munnen alls.

Annars gillar de att klistra klistermärken på papper, limma dit stora paljetter med vanliga limstift.

Och eh, så älskar de iPad. Men det är ju inte pyssel.

perta sa...

Jag tänker att Tuva (och kanske Sigge pga älskar makaroner) vill äta upp makaronerna. Tuva vill nog mest äta makaronerna för att hon har tänder som kliar. Fönsterdekorationer låter kul för mig men kanske inte för dom. Utklädningsgrejer älskar dom!!! Måste bara köpa lite mer grejer. Hade hattar till maskerna förut men dom flyttade fram och tillbaka med Love och Arvid och sen försvann dom :c

Såna gillade Love och Arvid, jumbopärlorna! Dom hade dom på förskolan men sen började dom bygga med lego så då började vi köpa det istället. Kanske värt att investera i, jag vet att Sigge tycker att det är kul och jag minns att Love och Arvid inte åt upp dom!

Tuva äter lim och/eller så är hon nyfiken på vad det är och gräver bort massa med fingrarna och så blir hon ledsen när fingrarna klistrar ihop. Men när hon har fått testa ett par gånger så är det lite kul!

Jag har ingen iPad, inte än i alla fall. Kanske blir det en mini till mig själv i julklapp/födelsedagspresent. Love och Arvid tyckte att det var en mycket bra idé så om jag får ha den själv återstår att se...

perta sa...

Haha, har jag världens mest svårroade barn???

Anonym sa...

Vattenlek. En handduk, tjockaste möjliga, och sedan små byttor, bestickslådan, plastfigurer etc och så liiiite vatten så en kan fylla på när det spills. Avsluta med bad i badkar eller diskho.

Papier mache utan krav på färdigt resultat. Googla recept. Busenkelt. Ta en ballong och låt den ligga på en mugg så den inte far iväg. Sedan en pensel. Rätt lätt att städa också.


Pärlor på piprensare. Tuva orkar kanske ett armband (eller fönsterdekor eller vad en vill att det ska bli)


Potatistryck. Funkar med all mat. Lök etc.

Utklädning. Alla lakan, gamla gardiner, vuxenklänningar kan bli nya saker med bälte osv.

Klipp ut fina bilder från tidningar och klistra på andra fina bilder.

Teatersmink.

Sortera strumpor utan krav på att de ska hamna där de ska vara. Någon kan t.o.m bli lillstrumpa och systeryster.

Bygg robot av tejp och PET-flaskor, gafflar, nappar osv. Vad och hur de vill.

Inser ju att det slutat regna och barnen sannolikt sover men en annan gång kanske :)

//Emma

Anonym sa...

vattenlek!!! sätt dem i duschen/badkaret med svin mkt bubblor alternativt fingerfärg!!! fingerfärgen gör ju att det bli kladdigt, men det är
såååå kul!!

K sa...

Här ska du få en toppenlänk! tror den är helt i din smak.

http://pinterest.com/cindyodom1/kiddie-crafts/

billigt och roligt. finns HUR MYCKET SOM HELST?!? vill ha barn bara därför.

Anonym sa...

Kolla pinterest.com
klicka på Categories och sen
DIY & Crafts, där finns massor av roliga pyssel för barn

perta sa...

Tack för alla superbra tips!!!!

Jag kollade in Pinterest igår och hittade verkligen hur mycket som helst. Nu lär det nog inte gå någon nöd på oss direkt!