måndag, augusti 12, 2013

Loppis och second hand

Fick en förfrågan om att dela med mig av lite bra loppisar, det gör jag gärna!
Stockholm är ju inte världens lättaste att fynda i, men det går.

Jag älskar till exempel Erikshjälpen i Masmo och jag går väldigt sällan därifrån tomhänt. Det var där jag hittade en snygglampa för 40 kronor men det gäller att vara där i ganska god tid. Förra gången missade jag ett fint satsbord och då var jag där precis när dom öppnade. Ibland har man tur, ibland inte.

Myrorna i Skärholmen ligger mig varmt om hjärtat. Överlag kan det vara ganska dyrt men ibland hittar man sjukt billiga grejer som känns så himla otippat billiga när dom vill ha säg 300 spänn för en Ikea-pryl som saknar typ ett ben och som dessutom kostar ca 250kr mindre om man köper den ny.

Och en gång om året, ganska snart faktiskt, så är ju 2 km Loppis här i Stockholm. Vi brukar skaffa barnvakt, åka dit och armbåga oss fram med resten av Stockholm. Det är sjukt trångt men man kan fynda! Har man barn som gillar säg platsdinosaurier så är det en guldgruva! Har kommit hem med det mesta därifrån. Skivback, spegel, Alfonsbok, leksaker, kläder, skor, skateboard eh ja, allt. Tycker man att det är jobbigt med folksamlingar bör man undvika den här tillställningen men jag rekommenderar den varmt om man orkar att trängas.



Mina bästa fynd har jag dock gjort i andra mindre städer och på Blocket.
När jag är i Linköping och hälsar på så brukar jag alltid gå en second hand-vända där, och framförallt så ser jag till att hinna med Kretsboden. Där köpte jag mitt älskade gråvita skåp och en annan gång köpte jag ett gulligt sideboard.

Andra bra ställen:
Sundbyberg - där finns både Myrorna, Stockholms stadsmission och en källare i typ loppisstil som jag inte kommer ihåg namnet på (kanske typ skattkammaren?) på samma gata.
Vårbergs loppis som har öppet varje dag - skumt ställe där man kan hitta precis vad som helst.
Röda korset på Östgötagatan - går alltid vilse när jag ska hitta hit men dom har okej priser.

2 kommentarer:

LE VELOUR sa...

Och tips! Hela människan som ligger snett bakom Tumba centrum, där jobbar jag. *reklam* Två våningar med både möbler och småplotter.

Johanna sa...

Myrorna i Jakobsberg är grymt bra! Billigare än tex Skäris och Ropsten. Lite fel sida av stan för dig, men ändå!

Bra Tumba-tips, det måste jag kolla in.