fredag, juli 17, 2009

MAT!


ikväll hänger jag och magen. jag gjorde en soppa som uppskattades, den vaknade och sparkade massor så jag antar att den är lika glad i mat som jag och mina två knoddar i riktiga världen är.

SKÅPRENSAR-SOPPA (när man är för tjock för att gå till affären):
en burk kikärtor
en burk hela tomater
vatten
en morot
en halv zucchini
två klyftor vitlök
en grönsaksbuljonstärning
pastaskruvar
hummus (läs nedan)
salt och peppar
(färsk basilika)

ja alltså det är väl bara att skölja kikärtorna, halvera och skiva zucchinin, riva moroten och pressa ner vitlöken. den här gången slängde jag bara i allt för att jag ville att det skulle gå snabbt men det är klart att man kan steka zucchinin och vitlöken innan om man vill, vitlöken smakar ju gott då. vill man så kan man mixa hälften av kikärtorna så blir soppan tjockare.

men aaanyways, ha ner allt i en kastrull och koka tills pastan är klar. har man färsk basilika hemma så är det fett att ha i det på slutet.

anledningen till att jag hade hummus i var för att jag inte mixade hälften av kikärtorna och kom på i efterhand att jag ville ha en tjockare soppa. men det är lätt ett tips för det blev väldigt bra. hummus är dessutom sjukt lätt att göra så länge man har en mixer.

MIN VARIANT AV HUMMUS:
en burk kikärtor
olivolja
saften av ungefär en halv citron
vitlök
spiskummin
salt och peppar

släng ner allt i mixern, mixa, smaka av och så är det klart!

soppa är grymt bra mat! nyttigt, räcker till många och man blir sjukt mätt, iallafall av den här!

1 kommentar:

Anonym sa...

Så här brukar ja göra min `röda lins soppa`
gul lök
stek m olivolja, spiskummin salt peppar koriander ingefära chilipulver
koka samtidigt röda linser i ingefära o spä m spat i kastrullen m löken.gött med hackad vitlök. (Massa) Häll sen i två burkar krossade tomater i löken - låt sjuda - häll i typ två tsk socker. låt sjuda- sen färdigkokade linser plus buljong - sjuuuuuuud lääänge. kanske lite mathavre. bara ett litet tips fr en fröken