tisdag, mars 08, 2011

8E MARS

idag är det alltså internationella kvinnodagen.
själv har jag varit feminist sen, ja jag vet inte riktigt, det började väl kännas viktigt någon gång i åttan. var man feminist på min skola så var man även häxa, satanist, lesbisk osv. i nian höll jag och två kompisar föredrag om feminism, för att vi tänkte att om folk faktiskt blir lite upplysta så kanske dom ändrar sina attityder. då var vi punkare och det var inte så många som lyssnade, och egentligen inte så häpnadsväckande nog så ojade sig dom andra tjejerna om "alltså jag gillar killar, jag vill kunna raka mig under armarna". jag har för mig att vi hade en koll på hur många som kunde relatera till det feministiska budskapet, och typ en kille räckte upp handen. alla andra tittade storögt på oss. på oss lesbianer, häxor och satanister.

det här är alltså mer än 10 år sen. ändå så ser man folk på facebook (såklart) som skriver "ni har en dag - vi har resterande 364 så var är dealen?". bara ett exempel. och om man tänker att det här var 10 år sen, och det fortfarande känns lite som att vi står och stampar på samma ställe som då, gömmer oss bakom "ja men, sverige ÄR ju faktiskt ett av dom mest jämställda länderna i världen" så känns det hela bara ledsamt.

nu när jag har barn så kryper könsrollerna på redan från födseln, love har långt hår så alla tror att han heter lova. och när arvid var ca 1,5 så hade han en röd overall, alltså trodde många att han var tjej, grundat på en färg. klädföretag delar upp barnavdelningen i killkläder och tjejkläder, det står tom på kvittot att man har köpt en tjejtröja till sin son.

och jag uppmuntrar love och arvid och sigge att leka med allt som dom vill leka med, att ha på sig det dom vill. när dom ser mig sminka mig så vill dom också gärna ha, nu känns det inte så okej av andra skäl, typ nyttigheten med mascara på en treåring. men anyways. för mig är den här dagen viktig, samtidigt som det känns lite som att vi redan borde ha varit där nu, att kvinnor och män skulle ha samma värde. att man inte skulle behöva läsa sånt här år 2011. att det inte ska finnas kvinnolöner och manslöner / kvinnojobb och mansjobb. att barn inte ska behöva växa upp och tro att rosa är en tjejfärg och blå är en killfärg.

heja jämställdheten säger jag! fortsätt sträva efter ett samhälle där alla behandlas lika - oavsett kön, hudfärg eller sexualitet. <3

3 kommentarer:

Linny sa...

TACK! så himla bra skrivet. kan inget annat än att hålla med. hoppas verkligen att vi hunnit längre om 10 år än vad vi hunnit med på de senaste 10 åren. stor kram till dig!

Anonym sa...

sjukt bra! vi kämpar tillsammans!

Emelie sa...

Ja, jag minns mycket val var harliga satanist/hax/punk/jagvettefan-period. Sarskilt minns jag min langa thastrom-inspirerade rock som det stod "explodera mig" pa ryggen. Den fick jag ovanligt mycket komplimanger for. not. Den tiden var nog bra for karaktaren pa nagot satt. Hursomhelt, tack for att du tog med mig pa en resa down memory lane... :P Och "grattis" pa kvinnodagen. dina kids ar mycket sota och du verkar va en grym mamma.