lördag, mars 03, 2012

HELA VÄRLDEN ÄR SÅ UNDERBAR OM MAN ÄR KORKAD, TOM OCH GLAD.

jag läste att hen är en bluff. och det är en bluff för att det helt enkelt inte är neutralt mellan könen och tydligen kommer det aldrig att bli det heller. lite som att kön är det viktigaste av allt.

"Det är inbyggt och kommer helt naturligt och vi måste bara låta det vara så. Det gör ingenting att pojkar är pojkar och gillar bilar och pang pang och att flickor vill leka med dockor och ta hand om sköta och trösta. Det är något bra tycker jag och inte alls något som vi ska kämpa för att ändra på."

mina barn har en docka (förut hade dom en till som hette lisa, men lisa fick bada och efter det så fastnade det en massa vatten inuti lisa och efter ett tag så luktade lisa inte alls gott och fick flytta härifrån).
det är inte så att dom bara har en docka för att det är en "tjejleksak", dom har bara en docka för att dockor helt enkelt inte är så roligt att leka med. dockorna gör ingenting, dom fyller ingen direkt funktion förutom att man ska ta hand om dom.

jag tänkte på det för några dagar sen, att det sägs att barn som föds med snippa även föds med omhändertagande i blodet typ. jag tänkte på det för att tuva satt och drog i dockans hår och slängde runt den som en boll. omhändertagande arv - jovisst.
och barn som föds med snopp ska ju gilla våld, det har vi med oss från jaga/samla. som att vi inte har utvecklats sen stenåldern.
ändå så kommer det alltid någon dragandes med "för så har det alltid varit", och det tillämpas ofta på precis allt. (prostitution, helt okej! varför? världens äldsta yrke ju! nothing wrong med att jag köper lite sex med andra ord.)

det hela förklaras väl med att jag har sabbat mina barn som uppenbarligen inte följer "mallen", och det måste ju vara så eftersom jag är en töntig feminist. och för att jag inte har satt upp tydliga könsregler som dom ska förhålla sig till.

hen är hur som helst valfritt att använda så sluta whina om det.

3 kommentarer:

Annelie sa...

Min dotter har bilar, dockor, dinosaurier (stavning?), dockvagn, åkbil, duplolego, tågbanor, whatever.
Hon är lite drygt ett år och vi har liksom aldrig lärt henne att hon är tjej eller så. hon är liksom den hon är och vi hade nog behandlat en pojke på samma sätt.
Men hon älskar dockor! Det är liksom aldrig någon som "lärt" henne att gilla det. Hon har en docka och det är bästa leksaken.
Hon älskar att mata den, bädda ner den, bära den, pussa den, banka skiten ur den, dränka den, bita den, krama den, osv osv.
Hon bara gillar dockor liksom, sen första dagen hon fick den (på sin ettårsdag av gammelmormorn)

Tycker att kidsen får gilla som de vill, vad de vill och hur de vill. dockor, tåg, racerbil, djur, dinos, leka matlagning, kök osv osv.
Bara de har kul, och får välja sitt kul själva!

daniel sa...

Nu är det ju tyvärr inte så enkelt som att -BARA- ge sitt barn leksaker som inte bara anses vara av det könet som ens barn är. Det finns en anledning till varför man talar om strukturer. Det är väl bara att kolla på alla barnbutiker, alla klädbutiker, reklam, tv-program, andra familjer, släktingar, sitt eget betende till ens partner (om man har en). Allting är i princip indelat i vad som samhället just nu ser som kvinnligt och manligt. Tjejer = sött - Killar = tufft. Men man måste börja någonstans. Och man ändrar väl alltid hemma först.

perta sa...

ja alltså, det är klart att det är mer än så.
det här skrev jag får att jag kände att jag pallar ej föräldrar som helt serri tycker att deras barn har en bestämd roll från dag ett, och den bestäms utifrån deras kön.

själv försöker jag förmedla att man både kan och får vara som man vill.