torsdag, augusti 16, 2012

Knäckebröd


För ett tag sen så bakade jag ett så himla gott knäckebröd. Det låter typ jättepretentiöst, men det är det alltså inte, för det tog ca noll minuter att röra ihop.

Ingredienser:

2 dl majsmjöl
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
1/2 dl linfrön
1/2 dl rapsolja
2 dl kokande vatten
1/2 tsk salt

Man ska alltså blanda ihop allting till en smet, och trycka ut smeten på en oljad plåt (vilket failade ganska hårt för mig och hälften av knäcket satt kvar på plåten = bu. Nästa gång ska jag testa gammalt, hederligt bakplåtspapper istället). Jag använde en slickepott när jag plattade ut smeten. Den ska bli tunn, typ högst ett par millimeter. Sen gräddar man det i ugnen på 150 grader i ungefär en timme. Strö över massor flingsalt efteråt - klart!

(Receptet kommer från bloggen ennui.)

Inga kommentarer: