onsdag, januari 09, 2013

Morot och valnötsbröd

Idag stod jag och Tuva med rosiga kinder och bakade bröd tillsammans samtidigt som vi hade en bunt med rådjur tittade in på oss genom fönstret och småfåglar som sjöng för oss. Ibland känns det så, när man lägger upp sånt här på säg Instagram, att man är så himla duktig och hurtig.

Förut så var ju bröd inte riktigt min grej för att jag tyckte att det var dels svårt, dels jobbigt eftersom jag tyckte att det tog så lång tid att baka bröd i och med att det måste jäsa. Och ja, det tar ett tag med dubbla jäsningar, men samtidigt så kan man ju göra annat då. Själva degen i sig är inte så tidskrävande.

Hur som helst, jag och Tuva bakade det här brödet tillsammans. Det var lite mjöl och sånt överallt och Tuva åt upp en hel del deg, men hon kavlade faktiskt degen och hjälpte till att trycka ut bröden också.

Grundreceptet kommer från Hovkonditorn. Jag tog sirap istället för honung och hälften vetemjöl, hälften rågsikt. När jag stansade ut brödet så använde jag mig av ett större glas, det funkade bra.

Inga kommentarer: