tisdag, januari 15, 2013

När det snöar

Förlåt om det blir lite väl många "idag har jag bakat/lagat..."-inlägg nu, men det är ju så kallt ute så vi håller oss inne och inne finns det ju en ugn och det är så svårt att låta bli att baka när man gillar det.
Idag gjorde jag semlor. Tanken var att jag och barnen skulle baka tillsammans men Love och Arvid spelade tv-spel och Tuva sov en timma längre än vad hon brukar så jag fick göra allt själv. Men aja, bättre lycka nästa gång.



Här är början. Älskar att göra kardemumma-degar för det luktar så sjukt gott. Gillar jästlukt också.
Här är även innan paniken bröt. Jag upptäckte nämligen att vi inte hade mandelmassa hemma som jag trodde, och det upptäckte jag precis när jag var i färd med att montera ihop semlorna. Eftersom det inte var något alternativ att gå till affären och köpa så tänkte jag ställa mig och göra egen mandelmassa utan mixer (den förstörde jag när jag skulle vara nyttig och mixa dadlar...).
Det hade tagit mig cirka ett år, men som tur var så kom jag på att vi hade mandelmjöl (som Krister sa redan innan, men som jag i panik inte lyssnade på för att jag var i full färd med att förbereda vatten för att skålla mandlar, kan ha svurit en del också). Hur som helst så använde jag mandelmjölet och gjorde egen mandelmassa så semlorna blev av ändå!

Jag gjorde mina efter Arlas recept, den enda skillnaden var väl att jag inte smälte smöret utan klickade i rumstempererat smör. Jag tänkte att jag gör ju så när jag bakar bullar så då kan jag ju lika gärna göra det nu också. Bulle som bulle. Och jästiden också, jäste min deg i först 40 minuter, sen 30.

Hemmagjorda semlor är ju så sjukt mycket godare än dom som man köper plus att man kan bestämma precis hur mycket mandelmassa som man vill ha (dvs massor).

Inga kommentarer: