fredag, december 14, 2007

KLADDKAKA

jag har inte gjort mitt projekt än men jag har gjort en kladdkaka. det är egentligen inget speciellt med mitt recept men jag skriver det här mest för min egen skull. den blev nämligen perfekt. konistensen är det svåraste men jag fick 10 av 10. joel var domare. jag säger det, choklad och bakverk blir min grej sen!

recept:
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl mjöl
2dl kakao
100g smör
ett par nypor salt
lite vaniljsocker
lite smör och kokos (valfritt såklart - vill man ha ströbröd så ta det isåfall. vill man inte ha nåt funkar det också! svårare än så är det inte. jag gillar kokos så jag brukar ta det) till formen

vispa socker och ägg pösigt. blanda i torra ingredienserna - ha i bra kakao! det är faktiskt nästan det viktigaste, alltså bra kakao. och ögonkakao funkar skitbra tycker jag, man behöver inte köpa jättedyr fancysmanchy kakao om man inte vill alltså. anyway! jag brukar blanda smöret och kakaon innan jag har i det i smeten. funkar bra, då slipper man få kakao över allt när man rör, annars brukar jag alltid lyckas med det men jag är ju klumpig också. klumpig, kort och vild.

175 grader, mitten av ugnen - 17 min. och ja, jag vet att 17 min verkar konstigt. jag kan skriva såhär: efter 15 min passar jag alltid kakan och jag tar alltid ut den lite innan den verkar klar för när den kommer ut i luften och blir sval så blir den alltid fastare än när den är varm.

grattis, jag lär er att bli tjockisar också. åh. typiskt mig!

5 kommentarer:

Anonym sa...

2 ägg bara!
my god!
måste prova!

Anonym sa...

va 2 dl kakao?! VA?! TVÅ DECILITER KAKAO? har för mig att jag bara brukar ha 4 matskedar men får ändå mycket chokladsmak
2 dl...

ps. 2 dl ds.

perta sa...

jepp, bara två ägg och hela två dl kakao. det kanske ska tilläggas att jag är en chokladoholic men ska man baka någonting med choklad så ska det smaka. jag lovar, den är kickass!

Kjell Tina sa...

hahaha: "klumpig, kort och vild."

Anonym sa...

du måste starta ett kafé sen, jag skulle fika där varje dag!