lördag, juli 04, 2009

PEPP, BEBIS, BRÖD OCH TÅRTA

idag är jag riktigt välmående. jag började morgonen med att bli saknad, sen fortsatte jag med 4-5 avsnitt greys, gick upp, åt hembakat lingonbröd, åt jordgubbar, pratade med anna eller även känd som världens bästa karlsson. nu är jag bara pepp på livet. gud vad jag älskar graviditetshumöret, upp och ner som en freakin jojo.

MEN! idag är det bra och det ska jag ta vara på!
(idag höll jag bebisen i handen, jag låg på rygg och tittade ner på magen och där låg den, jag såg den liksom, det är så så så fint. på ena sidan av magen putade den upp och rörde sig.)

igår var jag förresten hos stiffe och annzo. vi åt mat, tårta och spelade sällskapsspel. typ livets bästa på samma kväll! hade väldigt trevligt!

jag bjussar såklart på mitt lingonbrödsrecept som är hur lätt som helst att göra, det tar typ 5 min att röra ihop och behöver inte jäsa (jippie!), det enda man behöver ha egentligen (förutom det som ska vara i vilket säger sig själv) är en brödform. har man inte det så finns det är att köpa på ica eller secondhand liksom, en värd investering!

eftersom jag har komponerat det själv och inte direkt går efter mått eftersom jag testar mig fram när jag bakar och ändrar lite varje gång för att se om det blir godare så får ni hålla till godo med mitt senaste försök som blev det bästa hittills.

2 dl vetemjöl
2 dl rågsikt
2 dl grahamsmjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
2 tsk brödkryddor

1 dl lingonsylt
1 dl brödsirap
3-4 dl filmjölk

smör och ströbröd till formen

blanda dom torra ingredienserna i en bunke. rör i dom övriga ingredienserna, blanda ordentligt men inte för länge. häll i smeten i den smorda och bröade formen och grädda i mitten av ugnen i ca 40-50 min. håll koll på den så att den inte blir bränd bara, då är det bara att lägga på folie. låt svalna i en bakhandduk.



och tårtan jag gjorde finns receptet på här! den var smarrans, och ett tips! känner man att man har lite tid och vill göra något enkelt som inte behöver stå i frysen så är botten väldigt god, blir som kladdkaka. den kan man alltså göra bara den och äta med grädde och jordgubbar till. funkar ju även om man vill skippa gelatinet liksom.

1 kommentar:

V(EG)ANLIG MAT sa...

åh vad fint att läsa att du är glad idag :)