lördag, augusti 18, 2012

Kola


Kola, så sjukt underskattat. Eller i alla fall här hemma, för det är verkligen jättelätt att göra, och jättegott, och ändå så gör vi det typ aldrig pga vet ej faktiskt. Men hädanefter så ska det bli ändring på det.

Man behöver ett par saker, som vi nästan alltid har hemma, och det är:

100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl sirap
1 tsk vaniljsocker

Så smälter man bara smöret, blandar i resten i kastrullen och låter det koka i 15-30 minuter och rör om då och då. För att kolla om kolan är klar så gör man helt enkelt ett kulprov (droppa lite av kolan i ett glas med kallt vatten, kan man göra en kula så är den klar). Superlätt!

Nu kan man ju äta dom som dom är men jag smaksatte hälften av mina med flingsalt och den andra hälften med krossad polkagris. (Jag tog mig till och med tid att slå in några i smörpapper innan jag åt upp dom, för att det skulle se tjusigt ut, sjukt onödigt egentligen.)

Inga kommentarer: