lördag, augusti 18, 2012

Oreokakan med kakor lite överallt


Alltså jag gör fler saker än att baka, trots att det inte riktigt verkar som det nu. Jag har helt enkelt hittat en mycket bra sida med tjockissaker som amerikaner bakar. För någon dag sen så hittade jag den här kakan, som man kan göra både vegansk eller ovegansk = bra. För Oreos är tydligen veganska (!!!)

Så kakan då, det är typ världens fulaste kaka. Den ser ut som ett ägg tappat i grus. Men eftersom vi vet bättre, och inte dömer efter utseende osv, så tycker jag att man ska ge den en chans.

För att baka den behövs:
16 Oreos
100 g rumstempererat smör
6 matskedar cream cheese
2,4 dl socker
1 tsk vaniljextrakt (jag tog dr oetkers vaniljarom)
3 dl vetemjöl

Såhär gör man:
Krossa eller mixa Oreo-kakorna till smulor, ställ åt sidan.
Vispa smör och cream cheese till dubbla storleken (eller ja, tills det blandas ordentligt). Ha i socker och vaniljextrakt och vispa tills det blandas. Ha i 2,5 dl av Oreo-smulorna (spara resten) i smeten och mjölet. Blanda för hand till en smet. Ställ smeten i kylen i ca 30 minuter så att den blir kall.

När den är kall så ställer man ugnen på 180 grader, och så rullar man smeten till bollar i typ golfbollsstorlek. Sen ska man rulla bollarna i Oreo-smulorna som blev över. Tiden i ugnen är ungefär 10 minuter. Kakorna ska inte få färg, bara stelna på ytan. Dom ska liksom bli lite som cheesecake eller kladdkaka inuti. Låt dom ligga kvar på den varma plåten bara, så stelnar dom lite till. Lätt godast att äta nästan direkt, så jag brukar bara göra så många som jag vill ha för stunden, och så sparar jag bara resten av smeten i kylen.

2 kommentarer:

Isabella sa...

http://www.house344.com/2011/06/oreo-layer-dessert.html


Prova den. Ser helt sjukt god ut.
(Obs: Är du vegan? Har ingen riktig koll. Men den borde väl iof gå och göras vegansk)

Ps: Jag är en sådan där otrevlig lurker som aldrig kommenterar fast jag läst din blogg ett tag och tycker den är bra. Men nu gör jag det. Hej!

perta sa...

omnomnom! älskar att baka med oreos!!! testa oreo cheesecake någon gång, det är sju-hu-hukt gott!

och nej, är inte vegan, gillar bara veganska saker som är snälla mot alla :)