torsdag, januari 17, 2013

Den nya människosynen

Igår läste jag vad Laila Bagge skrev om uteliggare. Inlägget har fått mycket negativa kommentarer, vilket känns bra. Men samtidigt så finns det dom som får vatten på sina små idiotkvarnar och nu använder det här som fakta.

"Vi har ett system där ingen behöver frysa och gå hungrig", "Jag betalar skatt till ett system som ska hjälpa dessa människor och ger dom därför inte en krona!", "Ger man pengar till tiggare så stödjer man den organiserade brottsligheten!" och "Jag hjälper hellre ingen än att råka hjälpa någon som inte behöver det".
Andra säger att det finns arbete till den som vill ha, det är bara att ta tag i saker och styra upp sig lite. "Dom kan ju alltid skotta snö, snö finns det ju gott om".

Det finns ärligt talat personer som tror, att vi i Sverige har ett skyddsnät som fungerar felfritt och som skyddar alla. Precis alla, och även dom som sitter på gatan och tigger pengar. Lite som att dom gör det för skojs skull för att det finns stora pengar att tjäna.

Faktum gjorde ett jättebra repotage om precis det här som alla borde läsa.

3 kommentarer:

Anonym sa...

svenska skyddsnätet är åt helvete!
när jag mådde som sämst, ville soc att jag skulle sälja min hund på 12 år (min enda trygghet) för att få bo på vandrarhem för att dom inte "kunde" hjälpa mig att få bostad. jag "valde" gatan.
anledningen till att dom inte kunde ge mig en lägenhet var för att jag 1. inte hade barn 2. inte missbrukade. dom hade lägenheter lediga, vilket bekanta (missbrukare) till mig fick efter att jag bett om hjälp.
jag hade stått i bostadskö i över fyra år, sökte ALLT men fick inget. eftersom jag var sjukskriven fick jag inte bo i olagliga andrahandskontrakt ifall jag ville ha pengar till hyran.
och jag räknar mig till en helt vanlig svensson, utan betalningsanmärknigar och missbruk. jag kunde inte sälja min bästa vän för ett rum på vandrarhem, så det krävs inte jättemycket för att hamna på gatan, trots att man äger både smartphone och annat.

Klara sa...

Jomen tjena, visst kan man ge sig ut och skotta snö på vintern och plocka skräp på sommaren men det hjälper ju föga om man inte har någon som betalar för dessa tjänster. Det är ju inte brist på saker som behöver göras utan på tjänster! Själv har jag haft turen att ha ett fungerande skyddsnät i form av familjen under perioder då jag inte fungerat som man "ska". Känner att jag mest skriver snäsiga kommentarer fn, ta inte illa upp det är inte riktat mot dig. Gillar bloggen och har nyligen läst den bakåt ett par år :)

perta sa...

Anonym: Jag skulle inte heller sälja min hund om jag hade en. Bostadskön känns omöjlig om man inte har råd att betala hutlöst mycket i hyra för nybyggda hyresrätter eller har stått i kön hur länge som helst. Jag hade tur (verkligen tur) som fick ett förstahandskontrakt efter 3 år i Stockholm. Och det var inte genom bostadskön.

Klara: Precis, och Fas3 har öppnat upp för arbetsgivare att kunna ta in gratis arbetskraft och få pengar för det! Det är få som får jobb på det sättet, dom som tjänar på det är politikerna som får ner statistiken på den höga arbetslösheten.

Och det är okej att inte hålla med mig ;)