onsdag, januari 16, 2013

Saker som jag inte vill glömma om dig

Nu är Tuva 20 månader och kan det mesta utom att hoppa, som hon vill lära sig mest av allt. Hon springer runt på tå och säger "Hoppa!" och så försöker hon att lyfta från marken. När hon väl lär sig att hoppa så känns det som att det är det enda som hon kommer att göra.

Hon älskar att sjunga, dansa, rita och att "baka", dvs kavla trolldeg och smygäta den.
Hennes bästa låt är Lilla snigel för den kan hon sjunga från början till slut, det brukar låta ungefär såhär "Lija nigel, atta diiiiii, atta diiiii, atta diiii, lija nigel atta diiii anna taja diiiiiii".

Vill man få henne att skratta så att hon kiknar så kan man låtsas att man vill pussas så springer hon iväg och så ska man jaga henne, fånga henne och pussa henne massor i nacken/bland dubbelhakorna. Sen ska man göra samma sak om och om igen, hon tröttnar aldrig.

Tuva pratar massor och man kan säga typ "nallen ligger i vardagsrummet under soffan" och så springer hon och hämtar den för att hon liksom förstår vad vi säger, och det är så himla ballt!

Hon har en nalle som hon fick när hon var nykläckt, som hon älskar. Den är alldeles grå nu och den luktar ytterst tvivelaktigt men hon älskar den och den ska promt med på alla hennes äventyr. Jag fruktar dagen då den går sönder eller försvinner.

Hon har världens finaste blonda kalufs som ibland lockar sig, antagligen av allt smör som håret ofta stylas med, men ändå, väldigt fint. Och hon har en glugg mellan hennes framtänder. Hon är ganska stor, fortfarande väldigt mjuk och bebisknubbig.

Hon är så himla rolig, och hon är nästan alltid på bra humör. Hon har en stark vilja, och är lite envis. Vissa dagar till och med ganska mycket, men jag gillar det, jag gillar att hon visar vad hon tycker redan nu. Sen är det klart att jag kanske inte gillar hennes nya grej som hon har bestämt sig för, att när man har ätit färdigt så ska tallriken, glaset, besticken och underlägget ner på golvet med buller och brak. Men jag får väl se det som att hon är färgstark och testar saker, även oss.

Tuvas gillar böcker och Mumin, Pippi Långstrump, Lilla Anna, Pom och Pim och grisen Benny är hennes bästa just nu. Hon älskar att titta på Nalle Puh, Totoro och Dora Utforskaren.

Det går så himla fort. Ibland för fort. Men jag älskar den lilla personen du har blivit Tuva och jag ser fram emot att se dig växa upp och bli stor.

Inga kommentarer: